Image
ArtTeo magazín č.5
Petra Sanigová: Estetika a spiritualita v geometrických koncepciách mandál v ARTTEO magazíne

Petra Sanigová: Estetika a spiritualita v geometrických koncepciách mandál v ARTTEO magazíne

Ponorte sa do sveta mandál Petry Sanigovej, kde každý obraz pulzuje energiou, farbami a posvätnou geometriou, prinášajúc harmóniu, duchovnú rovnováhu a hlboké vnútorné prebudenie. Nezmeškajte príležitosť spoznať jej tvorbu v najnovšom vydaní ARTTEO magazínu.
 

Petra Sanigová, zaujímavá slovenská výtvarníčka, sa vo svojej tvorbe špecializuje na vytváranie mandál, ktoré predstavujú unikátnu syntézu estetiky, spirituality a posvätnej geometrie. Jej diela nie sú len dekoratívnymi artefaktmi; fungujú ako komplexné vizuálne syntézy, ktoré zhmotňujú duchovné princípy a univerzálne archetypy. Petra vytvára mandaly s cieľom podporiť introspekciu, vyváženosť a psychospirituálnu integráciu, čím ponúka divákom nielen vizuálny, ale aj hlboký spirituálny zážitok.

Sanigovej mandaly sú známe svojou precíznou kompozíciou a dôsledným dodržiavaním pravidiel posvätnej geometrie, starobylej disciplíny, ktorá sa zaoberá symbolickým a duchovným významom geometrických tvarov a proporcií. V jej prácach sa objavujú kruhy, špirály, hviezdice a ďalšie geometrické formy, ktoré sú ladené do harmonických farebných schém, pričom každá farba má svoj špecifický význam. Petra používa farby ako expresívne médium, ktoré v jej dielach rezonuje s určitou emocionálnou a spirituálnou kvalitou, či už ide o pokoj, radosť, alebo energiu.

Symbolizmus a technika

Sanigová sa vyznačuje dôkladným prístupom k výberu farebných spektrálov, pričom kombinuje teplé a studené odtiene na vytvorenie špecifických energetických efektov. Teplé farby, ako červená, oranžová a žltá, sú často spojené s energiou, vitalitou a dynamikou, zatiaľ čo studené farby, ako modrá a zelená, navodzujú pokoj, stabilitu a harmóniu. Farby sa stávajú nástrojmi pre generovanie symbolických naratívov, ktoré sú ukotvené v duchovných a psychologických princípoch. Tento metodický prístup k farbám odráža jej hlbokú znalosť farebnej teórie a jej vplyvu na ľudské vnímanie a psychiku.

Jej technika zahrňuje vrstvenie farieb, bodkovanie, využitie metalických pigmentov a v niektorých prípadoch aj integráciu prírodných materiálov, ako sú kryštály, ktoré majú podľa spirituálnych tradícií špecifické energetické vlastnosti. Týmto spôsobom Sanigová vytvára mandaly, ktoré nie sú len esteticky pôsobivé, ale aj energeticky nabité. Každá mandala je komponovaná s dôrazom na symetriu a rovnováhu, čo je kľúčové pre posvätnú geometriu, ktorej princípy aplikuje na zachovanie harmónie v každom diele.

Komunitné a umelecké zapojenie

Petra je členkou Klubu slovenských výtvarníkov BEAUTIFUL ART (K.S.V.B.A), čo jej umožňuje prezentovať svoje diela na rôznych prestížnych platformách, vrátane výstav, workshopov a umeleckých sympózií. Členstvo v tejto komunite poskytuje Petre nielen možnosť prezentovať svoje diela, ale aj príležitosť pre neustály rozvoj a vzájomnú inšpiráciu s ďalšími umelcami. Významné postavenie jej diel v stálych expozíciách v galérii BEAUTIFUL ART svedčí o ich výnimočnosti a originalite. Petra aktívne participuje na kolektívnych výstavách a spolupracuje na projektoch, ktoré sa zaoberajú prepojením umenia a duchovného rozvoja.

Význam posvätnej geometrie

Posvätná geometria, ktorá tvorí základ Sanigovej tvorby, je staroveká disciplína, ktorá vychádza z myšlienky, že určité geometrické formy a proporcie nesú inherentné duchovné kvality a sú základom štruktúry vesmíru. V mnohých kultúrach sú mandaly používané ako nástroje meditácie a introspekcie, pričom ich kruhový tvar symbolizuje nekonečnosť, jednotu a prepojenie všetkých vecí. Sanigovej interpretácia týchto princípov je nielen vizuálne pôsobivá, ale aj funkčne integrovaná do jej diel. Každá mandala je starostlivo koncipovaná tak, aby odrážala harmóniu a poriadok, ktoré sú neoddeliteľnou súčasťou jej umeleckého vyjadrenia.

Osobný rozvoj a vzdelávanie

Petra Sanigová neustále pracuje na zdokonaľovaní svojich technických a konceptuálnych schopností. V roku 2023 začala navštevovať súkromné výtvarné hodiny pod záštitou galérie BEAUTIFUL ART, kde sa venuje nielen technikám kreslenia a maľby, ale aj štúdiu teórií, ktoré podporujú jej umelecký rast. Tento aktívny prístup k vzdelávaniu jej umožňuje experimentovať s novými technikami a prístupmi, ktoré obohacujú jej umelecký jazyk a umožňujú jej ešte hlbšie preskúmať témy, ktoré rezonujú s jej tvorivým procesom.

Petra študuje pod vedením významného umelca Didiera Le Mara, ktorý je uznávaný pre svoje hlboké pochopenie posvätnej geometrie a spirituálnych prvkov v umení. Pod jeho mentorstvom Sanigová rozvíja svoje schopnosti nielen v oblasti maľby mandál, ale aj v kresbe ceruzkou a uhlom. Didier Le Mar je známy svojím inovátorským prístupom k výtvarnému vzdelávaniu, čo Petre umožňuje prístup k technikám a teoretickým poznatkom, ktoré z jej diel robia komplexné a premyslené umelecké výpovede.

Okrem mandál Petra exceluje aj v kresbe ceruzkou a uhlom, kde jej práca odráža rovnakú precíznosť a zmysel pre detail ako v jej maľbách. Využíva kontrastné tieňovanie a jemné prechody, ktoré vytvárajú realistické a emotívne ladené obrazy. Jej kresby sú charakteristické schopnosťou zachytiť hĺbku a textúru, čím dokáže preniesť pozorovateľa do iného sveta, podobne ako pri svojich mandalách.

 

Spirituálny význam a osobná filozofia

Sanigová vo svojej tvorbe často reflektuje koncepty z kvantovej fyziky, filozofie a duchovnej ikonografie, čo sa prejavuje v komplexnosti a vrstevnatosti jej diel. Mandaly Petry Sanigovej nie sú len vizuálnymi kompozíciami, ale aj duchovnými objektmi, ktoré vyzývajú diváka na introspekciu a meditáciu. Jej práca predstavuje most medzi hmotným a duchovným svetom, pričom každé dielo funguje ako zrkadlo, ktoré odráža vnútorný svet pozorovateľa.

Petra vníma mandaly ako duchovné vyjadrenie abstraktnej identity človeka a ich tvorbu považuje za cestu k pochopeniu vlastného miesta vo vesmíre. Jej diela sú nástrojmi na harmonizáciu priestoru a duše, čo sa odráža v ich umiestnení v obývacích priestoroch, kanceláriách a meditačných miestnostiach, kde prispievajú k vytvoreniu atmosféry pokoja a harmónie.

Záver

Petra Sanigová svojimi mandalami prekračuje hranice konvenčného výtvarného umenia a ponúka divákom hlboký pohľad do sveta, kde sa estetika, spiritualita a psychologické princípy vzájomne prelínajú. Jej mandaly sú vizuálnymi prieskumnými nástrojmi, ktoré pozývajú na introspekciu, meditáciu a duchovný rast. Prostredníctvom svojho umenia Petra komunikuje na hlbokej úrovni s divákmi, pričom im poskytuje priestor na vlastné sebauvedomenie a hľadanie vnútornej rovnováhy.

Sanigovej diela predstavujú symbiózu krásy a spirituálneho posolstva. V jej mandalách sa prelína tradičné umenie s modernými technikami a hlbokou duchovnou symbolikou, čím vytvára diela, ktoré sú nielen vizuálne pôsobivé, ale aj duchovne obohacujúce. Petra Sanigová verí, že umenie má moc transformovať a liečiť, a jej mandaly sú dôkazom tejto transformačnej sily, ktorá rezonuje s každým, kto sa rozhodne byť súčasťou jej duchovného sveta.

Odborná kritika od Didier Le Mar na tvorbu Petry Sanigovej:

„Petra Sanigová predstavuje v súčasnom výtvarnom umení výraznú postavu, ktorá spája technickú zručnosť s hlbokým duchovným presahom. Jej tvorba mandál sa vyznačuje nielen výnimočnou precíznosťou a citom pre posvätnú geometriu, ale aj schopnosťou preniknúť do hlbokých vrstiev ľudského podvedomia a duchovného poznania. Každé jej dielo je starostlivo komponované tak, aby sa stalo vizuálnym portálom, ktorý diváka pozýva do sveta meditácie, introspekcie a energetickej rovnováhy.

Petra Sanigová vo svojich mandalách aplikuje princípy posvätnej geometrie, pričom kombinuje geometrické formy a farebné spektrá s cieľom evokovať spirituálne a emocionálne rezonancie. Jej práce sú výnimočné tým, že sa neuspokojujú len s estetickým pôsobením, ale každá mandala je komplexnou symbolickou mapou, ktorá zrkadlí hlboké archetypálne vzorce a univerzálne princípy. Tieto vizuálne naratívy fungujú ako duchovné nástroje, ktoré sprostredkovávajú pocit harmónie, jednoty a duchovnej transcendencie.

Technicky Sanigová demonštruje excelentné zvládnutie rôznych výtvarných techník, ako je bodkovanie, vrstvenie farieb a integrácia prírodných prvkov, ako sú kryštály, ktoré dodávajú jej dielam hmatateľný energetický náboj. Jej schopnosť pracovať s farebnými prechodmi a symetrickými kompozíciami reflektuje jej hlbokú znalosť symbolizmu farieb a ich psychospirituálneho vplyvu na diváka. V každom ťahu a detaili sa zračí jej intenzívne prepojenie s duchovným rozmerom umenia, čo jej dielam dodáva jedinečný charakter.

Sanigovej tvorba nie je obmedzená len na mandaly; jej talent sa prejavuje aj v tradičných kresbách ceruzkou a uhlom, kde s rovnakou precíznosťou a duchovnou citlivosťou zachytáva detaily a nuansy, ktoré presahujú bežné realistické zobrazenia. Jej kresby nesú v sebe jemný spirituálny podtext, ktorý pozýva pozorovateľa do hlbokého introspektívneho zážitku, a poskytujú priestor na individuálne duchovné reflexie.

Ako jej mentor som svedkom Petrinho neustáleho vývoja, ktorý je poháňaný jej túžbou skúmať a objavovať nové umelecké i duchovné horizonty. Petra Sanigová nie je len umelkyňou; je sprievodkyňou na ceste za pochopením a vnímaním hlbších vrstiev reality. Jej mandaly sú výnimočnými dielami, ktoré slúžia nielen ako dekoratívne prvky, ale aj ako spirituálne majáky, ktoré vedú divákov k introspekcii, pokoju a osobnej transformácii.

Verím, že Petra Sanigová má pred sebou nesmierne perspektívnu umeleckú budúcnosť. Jej schopnosť prepojiť vizuálnu krásu s duchovným obsahom jej diel je nielen inšpirujúca, ale aj neobyčajne potrebná v dnešnej dobe, keď ľudia hľadajú spojenie medzi materiálnym svetom a vyššími duchovnými princípmi. Jej diela sú testamentom jej talentu, vytrvalosti a duchovnej hĺbky, čo z nej robí výnimočnú umelkyňu v súčasnom umeleckom kontexte.“

 Didier Le Mar

 

 

Tvorba Petry Sanigovej je ako tichý šepot vesmíru, prepletená posvätnou geometriou a farbami, ktoré rezonujú s dušou. Jej mandaly nie sú len obrazmi, ale portálmi do hlbín vnútorného sveta, kde každý tvar a odtieň vedie k harmonizácii a duchovnému prebudeniu. Sanigová nás pozýva na cestu, kde umenie nie je len o kráse, ale o hľadaní svetla v sebe samom, o návrate k podstate a objavení skrytej jednoty so všetkým, čo existuje. V jej dielach nachádzame zrkadlo našej vlastnej spirituálnej cesty, plnej svetla, rovnováhy a nekonečných možností.

Rozbor tvorby Petry Sanigovej:

Mandala „Nové začiatky“: Hlboký vstup do cyklickosti a obnovy

Petra Sanigová vo svojom diele „Nové začiatky“ majstrovsky využíva kruhovú kompozíciu, ktorá je stelesnením cyklického charakteru života, kontinuity a neustálej obnovy. Tento umelecký kus odhaľuje zmysel pre harmóniu a vyváženosť prostredníctvom starostlivo prepracovanej posvätnej geometrie. Centrálny bod mandaly slúži ako epicentrum, z ktorého sa energia šíri do vonkajších kruhov, čím symbolizuje expanziu a rast, základné aspekty nových začiatkov.

Farebné spektrum a jeho symbolika

Sanigová zvolila teplé, energické odtiene – od jemných ružových po výrazné oranžové a zlaté tóny – ktoré prenášajú myšlienku vitality a dynamiky. Každý farebný prstenec v mandale sa jemne prelína s ďalším, čo vytvára vizuálny dojem plynulého prechodu medzi fázami života. Zelené a modré akcenty na vonkajších okrajoch odkazujú na prírodný cyklus obnovy a dávajú divákovi pocit, že je súčasťou nekonečného kolobehu. Farby tu nie sú len dekoráciou, ale hlboko zakorenenými symbolmi duchovného rastu a obnovy.

Textúra a materiálne aspekty

Použitie rôznorodých materiálov, vrátane kryštálov a metalických akcentov, dodáva dielu haptickú dimenziu, ktorá podporuje jeho energetickú dynamiku. Textúry vytvárajú kontrast medzi svetlom a tieňom, čo dodáva mandale hĺbku a vizuálnu komplexnosť. Tento vrstvený prístup Sanigovej umožňuje divákovi nielen vnímať dielo očami, ale aj „cítiť“ jeho vibrácie, čo umocňuje celkový spirituálny efekt.

Geometrické a symbolické prvky

Geometria v tejto mandale nie je náhodná; každá línia, každý bod má svoje presné miesto a význam. Sústredné kruhy a pravidelné tvary odkazujú na koncepty nekonečna a univerzálnej jednoty. Symetria v diele je starostlivo udržiavaná, čím posilňuje pocit stability a pokoja. Vnútorné elementy v tvare drobných kameňov či bodiek možno interpretovať ako semená nového života, každý so svojím potenciálom na rozkvet.

Duchovný rozmer diela

„Nové začiatky“ je mandala, ktorá sa nesie na vlnách duchovnej introspekcie a sebareflexie. Petra Sanigová v nej zhmotňuje myšlienku, že každý nový začiatok je príležitosťou na osobný a duchovný rast. Dielo funguje ako vizuálny nástroj na meditáciu, ktorým diváka povzbudzuje, aby sa ponoril do vlastného vnútorného sveta a našiel tam rovnováhu a pokoj. Týmto spôsobom Sanigová vytvára most medzi umením a duchovnou praxou, kde sa vizuálne a energetické stávajú nerozlučiteľnými.

Estetika a celkový dojem

Mandala „Nové začiatky“ evokuje silný pocit obnovy a nevyhnutnosti pohybu vpred. Je to dielo, ktoré nielenže zaujme svojou vizuálnou krásou, ale aj hlbokým duchovným posolstvom. Petra Sanigová tu využíva svoje umelecké a spirituálne znalosti na vytvorenie diela, ktoré má moc nielen skrášliť priestor, ale aj priniesť do života diváka pozitívnu energiu a novú perspektívu. Každý pohľad na mandalu je príležitosťou na zamyslenie, na návrat k sebe samému a na objavenie nových ciest, ktoré sa pred nami otvárajú.

 

Mandala „Sebaprijatie“: Cesta k vnútornému mieru a harmónii

Kompozícia a dizajn: Mandala „Sebaprijatie“ od Petry Sanigovej sa vyznačuje jemnou a harmonickou kompozíciou, ktorá v sebe nesie hlboké spirituálne posolstvo. Centrálny bod, tmavý kruh, symbolizuje jadro seba samého — miesto, kde začína cesta sebaprijatia a vnútorného mieru. Okolo tohto centra sa rozvíjajú symetrické vzory, ktoré pripomínajú listy alebo krídla, naznačujúce rast, rozširovanie a oslobodenie. Celková kompozícia pôsobí ako dynamický pohyb, ktorý vedie z vnútorného priestoru smerom von, symbolizujúc proces prijatia a rozvoja seba samého.

Farebné spektrum: Dielo sa nesie v chladných odtieňoch modrej a fialovej, ktoré sú doplnené o jemné zlaté akcenty. Modré tóny prinášajú pokoj, introspekciu a ticho, zatiaľ čo zlaté prvky vnášajú do diela svetlo, nádej a pocit duchovného osvietenia. Tento farebný kontrast je hlboký a výrazne podporuje tému sebaprijatia, kde pokojná akceptácia vlastnej podstaty je osvetlená a povýšená na vyššiu úroveň sebauvedomenia.

Textúra a materiály: Sanigová využíva rôzne textúry, od jemne zrnitých povrchov po hladké a lesklé prvky, ktoré spolu vytvárajú bohatý vizuálny a hmatateľný zážitok. Textúry hrajú významnú rolu v komunikácii myšlienky, že sebaprijatie nie je hladkým procesom, ale obsahuje mnohé vrstvy a štruktúry, ktoré sa navzájom prelínajú a obohacujú. Použitie zlatých kontúr a drobných kryštálov pridáva dielu hĺbku a posilňuje jeho energetickú kvalitu.

Geometria a symbolika: Mandala je bohatá na geometrické vzory, ktoré zahŕňajú prepletené kruhy a línie, predstavujúce nekonečnosť a cyklickosť sebaobjavovania. Čiary a krivky smerujúce do všetkých strán evokujú expanziu vedomia a prijatie všetkých aspektov vlastnej identity. Symetria a prepojenie týchto prvkov symbolizujú vnútornú rovnováhu a harmóniu, ktoré prichádzajú so skutočným prijatím seba samého.

Spirituálny rozmer: Mandala „Sebaprijatie“ je viac než len vizuálnym dielom; je to duchovný nástroj, ktorý divákov vedie k hlbšej introspekcii. Sanigová vytvára prostredie pre tichú meditáciu a sebareflexiu, kde sa každý prvok mandaly stáva sprievodcom na ceste k prijatiu všetkých stránok vlastnej osobnosti — svetlých aj tieňových. Dielo rezonuje s témou vnútorného pokoja, ktorý je dosiahnuteľný len prostredníctvom akceptácie a pochopenia vlastnej podstaty.

Celkový dojem: Mandala „Sebaprijatie“ pôsobí ako pokojná, ale mocná vizuálna manifestácia cesty k sebarealizácii a prijatiu. Sanigová prostredníctvom tohto diela odovzdáva posolstvo, že cesta k vnútornému mieru začína prijatím a milovaním seba samého so všetkými svojimi vráskami a vrcholmi. Mandala pozýva diváka na hlboký ponor do vlastného vnútra a podporuje proces duchovnej transformácie, kde sa každý nový deň stáva príležitosťou na rast a harmóniu.

Mandala „Očistná mandala“: Harmónia, symbolika a duševná transformácia

Kompozícia a dizajn: Mandala „Očistná mandala“ od Petry Sanigovej je komplexným dielom, ktoré zaujme svojou bohatou a detailnou symetriou, čím okamžite pripomína komplikované ornamentálne vzory, ktoré možno nájsť v architektonických dielach Antonia Gaudího. Rovnako ako Gaudí využíval prirodzené formy a zložité geometrické štruktúry vo svojich budovách, Sanigová vytvára vizuálnu harmóniu prostredníctvom prepletených kruhov, trojuholníkov a ďalších foriem, ktoré spoločne vytvárajú dynamický, ale pritom upokojujúci obraz.

Farebné spektrum a symbolika: Farebná paleta tejto mandaly sa vyznačuje pastelovými tónmi doplnenými o živé akcenty, čo vytvára pocit jemnosti a zároveň vitality. Kombinácia jemných fialových, zelených a modrých tónov, spojená s intenzívnejšími farbami, evokuje náladu podobnú dielam Hilmy af Klint, kde farby nesú silné spirituálne posolstvo. V strede mandaly je srdce z tmavého kameňa, ktoré môže symbolizovať centrum emócií a sebaprijatia, čím sa dotýka témy duševného očistenia a obnovy.

Textúra a materiály: Sanigová využíva textúrované povrchy a jemné reliéfy, ktoré dodávajú dielu hmatateľnú dimenziu a vytvárajú hru svetla a tieňa. Táto technika pripomína práce českého maliara Františka Kupku, ktorého textúry a vrstvenie farieb dodávali jeho abstraktným dielam hĺbku a zmyslový rozmer. Použitie kryštálov a iných materiálov, ktoré reflektujú svetlo, pridáva mandale nielen vizuálny, ale aj energetický rozmer, ktorý umocňuje celkový spirituálny zážitok z diela.

Geometria a harmónia: Mandala zobrazuje zložité geometrické vzory, ktoré sa prelínajú a vytvárajú pocit nekonečna a jednoty. Tento prístup ku geometrickej harmónii evokuje diela Pieta Mondriana, hoci Sanigová pracuje s oveľa organickejšími a voľnejšími formami. Vnútorné štruktúry mandaly pripomínajú prepletené siete a mriežky, ktoré sú vizuálnou metaforou pre komplexné prepojenia medzi mysľou, telom a duchom. Je to symbolické znázornenie harmónie medzi rôznymi aspektmi ľudskej existencie, ktoré nachádzajú spoločnú reč v rámci jedného celku.

Duchovný a symbolický rozmer: „Očistná mandala“ sa vyznačuje hlbokým spirituálnym nábojom, ktorý diváka pozýva k introspekcii a sebaprijatiu. V tomto ohľade dielo pripomína spirituálne práce anglického umelca a mystika Ithella Colquhouna, kde umenie funguje ako most medzi viditeľným a neviditeľným svetom. Centrálne umiestnené srdce z kameňa môže byť vnímané ako symbol vnútorného svetla, ktoré vedie človeka na ceste k duchovnému očisteniu a transformácii. Je to vizuálny výkrik pre harmóniu, pokoj a vnútorné znovuzrodenie, ktoré je možné dosiahnuť iba prostredníctvom hlbokého sebaprijatia.

Celkový dojem: Mandala „Očistná mandala“ od Petry Sanigovej je viac než len dekoratívnym dielom; je to spirituálny nástroj, ktorý má moc transformovať vnútorný svet diváka. Sanigová vytvára dielo, ktoré rezonuje na viacerých úrovniach a ponúka estetickú, emocionálnu aj duchovnú skúsenosť. S dôrazom na detail, harmóniu a hlboké symbolické vrstvy, „Očistná mandala“ oslovuje diváka ako výzva k hlbšiemu prepojeniu so sebou samým, podobne ako diela menej známych, ale významných umelcov ako Sophie Taeuber-Arp, ktorá tiež využívala geometrickú abstrakciu na komunikáciu hlbších duchovných pravd.

 

Mandala „Čakrová mandala a kvet života“: Syntéza energetických centier a univerzálnej geometrie

Kompozícia a dizajn: „Čakrová mandala a kvet života“ od Petry Sanigovej je komplexným vyjadrením harmonického prepojenia energetických centier človeka a posvätnej geometrie univerza. Mandala má v strede sústredené kruhy, ktoré sa rozvíjajú do viacerých vrstiev, pripomínajúcich čakrový systém, kde každá vrstva nesie svoje špecifické energetické a farebné vibrácie. Okolo centrálneho kruhu sa tiahne štruktúra „kvetu života“, jedného z najstarších symbolov posvätnej geometrie, ktorý predstavuje univerzálne spojenie všetkých foriem života.

Farebné spektrum a symbolika: Farebné schémy sa prelínajú od jasných červených a oranžových odtieňov, symbolizujúcich základné čakry a vitálnu energiu, cez zelené a modré tóny stredných čakier spojených so srdcom a komunikáciou, až po fialové a biele tóny vyšších čakier, ktoré predstavujú duchovný rast a spojenie s vyššími úrovňami vedomia. Táto farebná paleta odráža vnútorné putovanie od hmoty k duchovnu, čo pripomína prístup ruského avantgardného umelca Kazimira Maleviča, ktorý vo svojich dielach často skúmal prechod od hmotnej reality k duchovnej čistote.

Textúra a materiály: Sanigová pracuje s rôznymi textúrami, ktoré dodávajú dielu haptickú hĺbku a vizuálnu komplexnosť. Jemné reliéfne prvky a detaily pripomínajú mozaikové diela katalánskeho umelca Joana Miróa, kde každá časť obrazu žije svojím vlastným životom, ale zároveň prispieva k celkovej harmónii. Mandala je zdobená drobnými kamienkami a metalickými akcentmi, ktoré zdôrazňujú jednotlivé čakrové centrá, čím posilňujú energetickú vibráciu každého segmentu.

Geometria a harmónia: Základným geometrickým prvkom mandaly je „kvet života“, ktorý obklopuje centrálny čakrový kruh a vytvára pocit nekonečnej harmónie a poriadku. Tento vzor má dlhú históriu a je považovaný za základný kameň posvätnej geometrie, podobne ako v dielach Hildegardy z Bingenu, ktorá v stredoveku používala posvätnú geometriu na zobrazenie duchovného a kozmického poriadku. Geometrické vzory Sanigovej diela evokujú zložité prepojenie medzi jednotlivými čakrami a univerzálnou energiou, ktorá preteká celým vesmírom.

Duchovný a symbolický rozmer: „Čakrová mandala a kvet života“ funguje ako vizuálny a duchovný nástroj na harmonizáciu energetických centier človeka. Dielo oslovuje hlboké vrstvy vedomia a vyzýva k meditácii a introspekcii, podobne ako mandaly tibetských budhistov, ktoré sú určené na meditáciu a dosiahnutie vyšších stavov mysle. Kombinácia čakrov a „kvetu života“ symbolizuje zjednotenie individuálneho energetického systému s univerzálnymi zákonmi a podporuje pocit celistvosti a jednoty s vesmírom.

Celkový dojem: Petra Sanigová prostredníctvom „Čakrovej mandaly a kvetu života“ vytvára dielo, ktoré je nielen esteticky pôsobivé, ale aj hlboko duchovne rezonujúce. Jej schopnosť prepojiť komplexnú symboliku čakrov a posvätnej geometrie do jedného harmonického celku pripomína prácu Hilmy af Klint, kde sa umenie stáva nástrojom na skúmanie duchovných dimenzií a vyšších právd. Mandala pozýva diváka na cestu do vlastného vnútra, kde môže nájsť rovnováhu, harmóniu a hlboké prepojenie so všetkým, čo existuje.

 

Mandala „Sila, odhodlanie a vnútorný pokoj“: Výraz rovnováhy a spirituálnej sily

Kompozícia a dizajn: Mandala „Sila, odhodlanie a vnútorný pokoj“ od Petry Sanigovej je brilantnou ukážkou prepojenia vizuálnej symetrie a hlbokej duchovnej symboliky. Kompozícia sa skladá z centrálneho kruhu, z ktorého sa rozprestierajú mnohonásobné vrstvy lístkovitých tvarov, vytvárajúc dojem prepleteného kvetu s jemnou a zároveň mocnou aurou. Tento kvetovitý vzor pripomína detailnosť islamských arabesiek či ornamentálne diela maurských umelcov, kde každý prvok je dôkladne premyslený a má svoje miesto v harmónii celku.

Farebné spektrum a symbolika: Sanigová používa živé farebné kontrasty, ktoré predstavujú silu a energiu: žlté a oranžové tóny vyžarujúce teplo a odhodlanie, zatiaľ čo chladnejšie modré a fialové tóny evokujú vnútorný pokoj a mier. Tento súlad medzi teplými a studenými farbami je vizuálnym odrazom rovnováhy medzi aktívnou a pasívnou energiou, pripomínajúc diela Sonii Delaunay, ktorá sa preslávila prácou s farebnými kontrastmi a kruhovými formami na vyjadrenie dynamiky a harmónie.

Textúra a materiály: Mandala je pokrytá drobnými bodkami a kryštálikmi, ktoré vytvárajú trojrozmerný efekt a dodávajú dielu haptickú dimenziu. Tento prístup k textúre, kde sa využívajú bodky na vytváranie tvarov a vzorov, je podobný technike pointilizmu Georges Seurata, ale Sanigová ju pretransformovala do duchovnej sféry, kde každá bodka predstavuje krok na ceste k vnútornému pokoju. Použitie rôznych farebných odtieňov a perleťových akcentov prispieva k pocitu hĺbky a vrstvenia, pričom zároveň odráža svetlo a pridáva dielu žiarivý efekt.

Geometria a harmónia: Geometrická presnosť a opakovanie vzorov v tejto mandale vytvára pocit nekonečna a kontinuity. Prepletené lístky a symetrické tvary sú starostlivo usporiadané, čo pripomína práce Víctora Vasarelyho, kde geometria a optické ilúzie slúžia na vytvorenie hĺbky a pohybu. Sanigová využíva opakovanie a symetriu nielen na vizuálny efekt, ale aj na vyjadrenie hlbokej stability a vnútorného mieru, ktorý prichádza cez opakovanie a pravidelnosť, podobne ako meditácia alebo mantrická prax.

Duchovný a symbolický rozmer: Mandala „Sila, odhodlanie a vnútorný pokoj“ nie je len estetickým objektom; je to nástroj na duchovné rozjímanie a sebapoznanie. Centrálna časť mandaly obsahuje symbol, ktorý odkazuje na vnútornú silu a rozhodnosť, ako pripomienku, že skutočný pokoj pochádza z vnútornej vyrovnanosti a odhodlania. Podobne ako v dielach švajčiarskej umelkyne Emmy Kunz, ktorá využívala geometrické tvary na diagnostiku a liečenie, Sanigová vytvára vizuálne dielo, ktoré má potenciál harmonizovať a posilňovať vnútorné energie pozorovateľa.

Celkový dojem: Mandala „Sila, odhodlanie a vnútorný pokoj“ od Petry Sanigovej je symbolom harmónie, ktorá vychádza z dokonalého spojenia protikladov. Sanigová prostredníctvom svojho detailného prístupu k farbe, textúre a forme vytvára dielo, ktoré vyžaruje pokoj a zároveň vyzýva k akcii — je to vizuálny odraz vnútornej cesty k rovnováhe a sile. Toto dielo oslovuje diváka nielen svojou vizuálnou krásou, ale aj hlbokou duchovnou rezonanciou, ktorá podporuje sebauvedomenie a vnútorný rozvoj.

 

Mandala „Strom života v energiách Jin Jang“: Vyváženie protikladov a jednota bytia

Kompozícia a dizajn: „Strom života v energiách Jin Jang“ od Petry Sanigovej je jemne vyvážené dielo, ktoré spája symboliku stromu života a princípy Jin Jang, dvoch protikladných, ale komplementárnych síl. Kompozícia je založená na centrálnom geometrickom vzore „kvetu života“, ktorý predstavuje základný stavebný blok vesmíru a všetkých živých bytostí. Tento vzor odráža myšlienku, že všetko v živote je prepojené a harmonicky usporiadané, podobne ako v dielach slovenského maliara Imra Weinera-Kráľa, ktorý vo svojej tvorbe často kombinoval symbolizmus s univerzálnymi princípmi.

Farebné spektrum a symbolika: Farebná paleta tejto mandaly je jemná a sofistikovaná, s dominanciou zlatých, bielych a jemne oranžových tónov. Zlatá farba symbolizuje svetlo, osvetlenie a duchovný rast, zatiaľ čo biele plochy prinášajú pocit čistoty, pokoja a otvorenosti. Oranžové odtiene v strede mandaly zasa evokujú energiu a vitalitu. Tento výber farieb pripomína práce Agnes Martin, kde jemnosť a minimálne využitie farieb vytvárajú hlboký emocionálny a spirituálny zážitok.

Textúra a materiály: Mandala je obohatená o jemné textúry, ktoré dodávajú dielu hmatateľnú kvalitu a podporujú vizuálnu hĺbku. Povrchové detaily, ako bodkované línie a zlaté akcenty, vytvárajú svetelné odrazy, ktoré menia vnímanie diela v závislosti od uhla pohľadu, čím pridávajú dynamiku a živosť. Táto technika pripomína metódu používanú v iluminovaných rukopisoch, kde sa zlatá farba využívala na zvýraznenie dôležitosti a sakrálneho rozmeru zobrazených scén.

Geometria a harmónia: V mandale dominuje motív „kvetu života“, ktorý je základným symbolom posvätnej geometrie, znázorňujúci prepojenie všetkých foriem života. Tento vzor je obklopený ďalšími geometrickými prvkami, ktoré spolu vytvárajú pocit rovnováhy a nekonečného toku energií. Prepojenie Jin a Jang v tomto diele naznačuje, že rovnováha medzi protikladmi je základom univerzálneho poriadku, čo je myšlienka, ktorú vo svojich dielach presadzovali aj umelci ako Wassily Kandinsky, ktorý videl umenie ako médium na vyjadrenie vnútorného duchovného sveta.

Duchovný a symbolický rozmer: „Strom života v energiách Jin Jang“ nesie v sebe hlboké duchovné posolstvo o jednote a harmónii medzi protikladmi. Dielo vyzýva k hľadaniu rovnováhy v živote a pripomína, že všetky veci, vrátane svetla a tmy, mužského a ženského princípu, sú neoddeliteľné a tvoria jeden celok. Tento prístup evokuje filozofiu zenového umenia, kde sa jednoduché formy a prírodné materiály používajú na vyjadrenie komplexných duchovných konceptov.

Celkový dojem: Mandala „Strom života v energiách Jin Jang“ od Petry Sanigovej je elegantným a hlboko premysleným dielom, ktoré ponúka divákovi cestu k vnútornému pokoju a rovnováhe. Prostredníctvom jemných farebných prechodov, presných geometrických vzorov a symboliky Jin Jang, Sanigová vytvára dielo, ktoré rezonuje na viacerých úrovniach a podporuje meditáciu, introspekciu a duchovný rast. Je to dielo, ktoré v sebe nesie harmóniu, jednotu a pochopenie hlbokých právd o živote a univerze, podobne ako majstrovské diela minimalistov, ktorí vo svojich prácach skúmali podstatu bytia prostredníctvom jednoduchosti a krásy.

 

Mandala „Osobná mandala“: Syntéza sily, harmónie a duchovnej sebarealizácie

Kompozícia a dizajn: „Osobná mandala“ od Petry Sanigovej predstavuje prepojenie moderného duchovna s tradičnou symbolikou, kde sa geometria stretáva s osobným posolstvom. Dominantný pentagram v centre diela odkazuje na osobnú ochranu a rovnováhu medzi jednotlivými aspektmi života, pričom obklopujúce symboly Jin Jang a mesačných fáz podčiarkujú myšlienku rovnováhy medzi protikladmi. Tento prístup k osobnej symbolike a využitiu geometrie pripomína diela súčasnej umelkyne Jen Stark, ktorá je známa svojimi zložitými geometrickými vzormi a explozívnymi farebnými kombináciami, ktoré prehlbujú divákov pocit prepojenia s vnútorným a vonkajším svetom.

Farebné spektrum a symbolika: Farebná paleta tejto mandaly využíva živé a kontrastné tóny, ako sú červená, zlatá a modrá, na vyjadrenie sily, osvietenia a vnútorného pokoja. Červené tóny reprezentujú energiu a vášeň, zatiaľ čo zlaté prvky evokujú duchovné osvietenie a hojnosť. Modré centrum prináša pocit pokoja a introspekcie, čo je odrazom súčasných trendov v spiritualistickom umení, aké môžeme vidieť u umelca Shilo Shivy, ktorý vo svojej práci využíva silné kontrasty a intenzívne farby na vyjadrenie emocionálnych a spirituálnych stavov.

Textúra a materiály: Sanigová využíva rôzne textúry a materiály, ako sú krištály a citríny, ktoré dodávajú mandale nielen vizuálnu bohatosť, ale aj energetickú dimenziu. Tento prístup k vrstveniu materiálov a integrácii prírodných prvkov pripomína tvorbu Beverly Fishman, známej svojimi textúrovanými povrchmi a použitím reflexných materiálov na vytvorenie diela, ktoré prechádza od klasickej estetiky k moderným technologickým a duchovným inšpiráciám.

Geometria a harmónia: Geometrické usporiadanie v mandale je dôkladne prepracované, s dôrazom na precíznosť a harmóniu, čo vytvára pocit stability a ochrany. Pentagram a kruhové vzory sú vizuálnymi metaforami pre nekonečný cyklus života a potrebu vyváženosti medzi rôznymi aspektmi bytia. Tento prístup pripomína prácu argentínskeho umelca Tomása Saracena, ktorý v svojich dielach často skúma prepojenie medzi mikrokozmosom a makrokozmosom, pričom využíva komplexné štruktúry na zobrazenie krehkosti a zároveň sily prepojenia.

Duchovný a symbolický rozmer: „Osobná mandala“ slúži ako mocný nástroj na duchovnú introspekciu a sebarealizáciu. Sanigová kombinuje symboliku Jin Jang s pentagramom, čo diela posúva do roviny osobného talizmanu, ktorý má za úlohu podporovať jednotlivca v jeho duchovnom vývoji. Tento prístup k umeniu, kde sa spája osobné s univerzálnym, je podobný práci Karla Fulljamesa, súčasného umelca známeho pre svoje monumentálne murály, ktoré odrážajú zložité vzťahy medzi človekom, prírodou a vesmírom.

Celkový dojem: Mandala „Osobná mandala“ od Petry Sanigovej je vizuálnym a duchovným zážitkom, ktorý prekračuje rámec tradičného umenia a vstupuje do sféry osobného rozvoja. Dielo podporuje diváka, aby sa ponoril do vlastného vnútorného sveta a našiel rovnováhu medzi svojimi emóciami, myšlienkami a duchovnou cestou. Sanigová vytvára dielo, ktoré oslovuje svojou farebnou bohatosťou, textúrami a hlbokou symbolikou, čím rezonuje s aktuálnymi trendmi v súčasnom duchovnom umení, podobne ako tvorba menej známych, ale inovatívnych umelcov 21. storočia, ktorí skúmajú nové možnosti prepojenia medzi estetikou, duchovnom a osobným sebavyjadrením.

 

Mandala „Osobná mandala a mystický symbol“: Interdisciplinárne prepojenie symboliky, geometrie a duchovného artefaktu

Kompozícia a dizajn: „Osobná mandala a mystický symbol“ od Petry Sanigovej predstavuje rafinovanú syntézu sakrálnej geometrie (geometria sacra) a esoterickej symboliky, čím sa stáva vizuálnym nástrojom introspektívneho skúmania a spirituálnej transformácie. Centrálna časť mandaly je tvorená pentagonálnou symetriou, ktorá sa rozvíja do radiálnych segmentov, evokujúcich pohyb a dynamiku. Tento systém je analogický s konceptom „mandaly“ v pôvodnom zmysle slova v sanskrte, kde „mandala“ znamená „kruh“, symbolizujúci univerzálnu celistvosť (integritas universalis). Dielo pripomína estetiku tvorby Írskej umelkyne Maser, ktorá využíva zložitú geometriu a výrazné farebné kontrasty, aby zdôraznila osobné aj kolektívne témy.

Farebné spektrum a symbolika: Farebné spektrum mandaly je bohaté na kontrastné farebné odtiene, ktoré sú nielen estetickým prvkom, ale aj nositeľmi symbolických významov. Sýte tóny ružovej (rosa), fialovej (purpura), žltej (flavus), modrej (caeruleus) a zelenej (viridis) sú použité v súlade s ich tradičnými psychologickými a duchovnými konotáciami. Napríklad, červená farba je spojená s vitalitou a energiou (energia vitalis), zatiaľ čo modrá evokuje pokoj a introspekciu (tranquillitas animi). Tento metodický prístup k farebnému vyjadreniu pripomína prácu Morag Myerscough, ktorá vo svojich projektoch zdôrazňuje emocionálne a psychologické účinky farieb na priestor a diváka.

Textúra a materiály: Sanigová aplikuje mnohovrstvové techniky, ktoré zvyšujú vizuálnu komplexnosť a haptickú kvalitu diela. Povrch mandaly je zdobený jemnými detailmi, ako sú bodkované linky a reliéfne prvky, čo vytvára bohatú textúru, ktorá zaujíma divákov zmysel pre dotyk (sensus tactus). Použitie krištáľov (crystallum) a citrínov (citrinum) má okrem dekoratívnej funkcie aj energetický účinok, keďže tieto minerály sú považované za zdroje duchovnej očisty a harmonizácie (purificatio spiritualis et harmonizatio). Tento prístup rezonuje s metodikou Marka Bradforda, ktorého vrstvené techniky a práca s materiálmi presahujú tradičné umelecké formy a vstupujú do oblasti hapticko-vizuálneho zážitku.

Geometria a harmónia: Geometria v diele je postavená na základe symetrie a opakovania, čím sa odkazuje na myšlienku neustáleho cyklu (circulus perpetuus) a rovnováhy (aequilibrium). Symetrické vzory a kruhové prvky v diele symbolizujú jednotu (unitas) a nekonečno (infinitas), čím divákovi poskytujú vizuálny zážitok usporiadanosti a stability (stabilitas). Tento geometrický prístup je analogický s prácou Mary Sibande, ktorá kombinuje tradičné a moderné prvky na vytvorenie vizuálnych metafor pre komplexné interakcie medzi jednotlivcom a spoločnosťou.

Duchovný a symbolický rozmer: Sanigová využíva mystické symboly a geometrické formy ako médium na komunikáciu duchovných princípov a introspektívnych procesov. Symbolika pentagramu v strede diela nesie konotácie osobnej ochrany (protego personalis), duchovného rastu (incrementum spiritualis) a univerzálnej harmónie (concordia universalis). Táto hlboká symbolika má paralely v prístupoch súčasnej austrálskej umelkyne Del Kathryn Barton, ktorá vo svojich dielach kombinuje osobné ikony s univerzálnymi archetypmi na vytvorenie vizuálnych príbehov o transformácii a evolúcii (transformatio et evolutio).

Celkový dojem: Mandala „Osobná mandala a mystický symbol“ od Petry Sanigovej je vizuálnym a duchovným dielom, ktoré prekračuje hranice tradičného umenia a zasahuje do sféry introspekcie a duchovného rastu. Prostredníctvom detailnej geometrie, bohatých farebných vrstiev a precíznej symboliky vytvára Sanigová dielo, ktoré slúži ako vizuálny katalyzátor pre osobnú reflexiu a harmóniu. Toto dielo rezonuje s trendmi súčasného umenia, kde sa estetika spája s duchovným obsahom, podobne ako v práci menej známych, ale inovatívnych umelcov 21. storočia, ktorí sa snažia preskúmať vzťahy medzi vizuálnym umením a hlbokými duchovnými pravdami (veritates spirituales profundae).

 

Mandala „Partnerská mandala“: Symbióza, prepojenie a harmonizácia vzťahov

Kompozícia a dizajn: „Partnerská mandala“ od Petry Sanigovej je dielom, ktoré sofistikovane kombinuje symetriu a prepletené vzory na vyjadrenie harmónie a rovnováhy v partnerských vzťahoch. Kompozícia je centrálnym vizuálnym vyjadrením prepletených kruhov a geometrických prvkov, ktoré symbolizujú neoddeliteľné prepojenie dvoch individuálnych entít do jedného celku (coniunctio). Tento prístup k integrácii kruhov a čiar je analogický s tvorbou mexickej umelkyne Paoly Delfín, ktorá vo svojich muraloch často využíva prepletené vzory na symbolizáciu zložitých vzťahov a vnútorných dynamík medzi ľuďmi.

Farebné spektrum a symbolika: Farebná paleta tejto mandaly sa pohybuje v spektrách modrej, červenej, zelenej a zlatej. Modrá farba (caeruleus) prináša pokoj a dôveru, čo je kľúčové pre akýkoľvek partnerský vzťah, zatiaľ čo červená (rubor) symbolizuje vášeň a energiu, ktoré sú základnými prvkami partnerskej dynamiky. Zelená (viridis) je farbou rastu a obnovy, reflektujúc schopnosť vzťahov prekonávať prekážky a rozvíjať sa, zatiaľ čo zlaté prvky (aureus) odrážajú duchovný rozmer a vznešenosť spoločného putovania. Tento farebný výber je v súlade s prístupom fínskej umelkyne Janne Parviainen, ktorá využíva svetlo a farby na vytváranie emocionálne rezonantných diel.

Textúra a materiály: Sanigová využíva reliéfne techniky, kde sa vrstvené textúry a precízne detaily stávajú súčasťou celkového zážitku z diela. Povrch mandaly je pokrytý jemnými bodkami a zlatými akcentmi, ktoré dodávajú dielu dynamiku a hĺbku, čím sa dielo stáva nie len vizuálnym, ale aj haptickým zážitkom. Tento prístup je podobný práci súčasného rakúskeho umelca Erwina Wurma, ktorý tiež využíva textúru a materiálovú komplexnosť na vytvorenie interaktívneho a zmyslového zážitku, ktorý presahuje tradičné dvojrozmerné umenie.

Geometria a harmónia: Geometrické prvky sú dominantou tohto diela, kde prepletené kruhy a symetrické vzory symbolizujú jednotu a rovnováhu (aequilibrium). Štruktúra mandaly je dôkladne prepracovaná tak, aby všetky prvky medzi sebou korešpondovali, čím sa zdôrazňuje myšlienka rovnováhy medzi dvoma partnermi, ktorí tvoria celok. Tento prístup je v súlade s tvorbou americkej umelkyne Lisy Solberg, ktorá vo svojich dielach skúma vzťah medzi jedincami a ich prepojenie prostredníctvom zložitej geometrie a výraznej farebnej škály.

Duchovný a symbolický rozmer: „Partnerská mandala“ slúži nielen ako vizuálny objekt, ale aj ako symbolický sprievodca pre vzťahy. Sanigová do diela integruje symboly jednoty a lásky, ako sú srdcia, čo naznačuje emocionálnu hĺbku a oddanosť v partnerstve. Mandala pôsobí ako energetický nástroj na harmonizáciu vzťahov, podporuje introspekciu a komunikáciu medzi partnermi. Tento duchovný rozmer je príbuzný dielam kanadskej umelkyne Niyaz Najafi, ktorá sa zameriava na vizualizáciu a zosilnenie vzťahových dynamík prostredníctvom symbolizmu a detailného zobrazovania.

Celkový dojem: „Partnerská mandala“ od Petry Sanigovej je výnimočným dielom, ktoré kombinuje estetiku, symboliku a duchovný obsah na vytvorenie silného vizuálneho zážitku, ktorý oslovuje nielen oko, ale aj srdce a dušu. Prostredníctvom prepletených geometrických vzorov a harmonickej farebnej palety, Sanigová ponúka dielo, ktoré rezonuje s témami lásky, jednoty a vzájomného rastu. Táto mandala slúži ako vizuálny talizman, ktorý povzbudzuje divákov k hľadaniu rovnováhy a harmónie v ich partnerských vzťahoch, čím sa zaradzuje medzi diela, ktoré majú nielen estetickú, ale aj hlbokú osobnú a duchovnú hodnotu.

 

Kontakt:
Viac o tvorbe Petry Sanigovej nájdete na jej sociálnych sieťach a webovej stránke www.sanigovejmandaly.com

Mandaly si viete objednať na: www.sanigovejmandaly.com 

 

 

Autor článku: ARTTEO magazín     Copyright ©  2024 / Všetky práva vyhradené

Image
Povedzte o nás